zondag 22 mei 2011

AIS aan boord

AIS: Automatic Identification System

Op het moment van schrijven is er al weer nieuwe informatie beschikbaar. We hebben gezien hoe snel GPS zich ontwikkelde. Van AIS wordt hetzelfde verwacht. Voor de laatste stand van zaken zie ook: Wikipedia

Op ons vorige schip had ik een jachtenradar gemonteerd. Maar in het radarbeeld zag ik alleen maar krentenbrood. Voor onze motorzeiler heb ik geen radar meer gekocht. In 2008 was er al goede AIS apparatuur voor de recreatievaart. Op dit moment zijn al meerdere AIS zender/ontvangers Class B te koop voor onder de € 1.000. Ik koos in 2008 voor de AI50 van Simrad. Het toestel heeft een klein maar zeer duidelijk kleurenscherm.


De AI50 in de kajuit naast mijn vertrouwde GPS 76 van Garmin


Voor het gebruik van AIS apparatuur Class B is meer nodig. Het toestel is verplicht voorzien van een MMSI nummer. Dat nummer had ik al voor de marifoon. Het nummer kan aangevraagd worden bij het Agentschap Telecom Let op: Minimaal is het bezit van een basiscertificaat noodzakelijk.

Verder verdient de plaats van de antenne aandacht. Het best kan de antenne op de mast worden geplaatst, maar daar staat gewoonlijk de marifoonantenne. Marifoonantenne en AIS-antenne mogen niet naast elkaar worden geplaatst. Zij beïnvloeden elkaar. Combineren kan wel. Met een Splitter kunnen de signalen gescheiden worden. Ik heb daar niet voor gekozen. De marifoon is mij heilig en blijft volledig gescheiden van andere apparatuur.
Ik heb gekozen voor een aparte AIS-antenne. Die moet dan minimaal 2 meter onder de Marifoonantenne geplaatst worden. Dat werd de bakboordzaling. En niet direct naast de mast! De ontvangst op zee is perfect, tussen huizen of heuvels beperkt door de geringe hoogte boven de waterlijn.


De AIS heeft een eigen GPS ontvanger op het dak van de kajuit. De AI50 is met een Miniplex-lite van Stentec op de USB-poort van mijn Samsung 10" notebook gekoppeld. Daarmee worden de schepen met actieve AIS ook op het scherm van de notebook getoond. Op de notebook draait daarvoor het programma van Stentec: WinGPS 4 PRO.


De notebook is ook weer voorzien van een muis-GPS


Het schip "Branding" wordt ook op de notebook-kaart zichtbaar.

Op dit moment is AIS verplicht voor grote schepen. Voor de binnenvaart wordt AIS binnen enkele jaren verplicht. Verwacht wordt dat deze verplichting ook voor andere schepen, groter dan 20 m, gaat gelden.

Ik zie AIS Class B als nuttig. Je bent op de hoogte van de grote vaart om je heen. Je kan de grote jongens direct oproepen omdat de naam zichtbaar is. En het belangrijkste: Zij zien jou en jouw scheepsnaam ook op hun scherm!
Naar mijn mening gaat hier veiligheid boven privacy.

Tot slot een verwijzing naar de site van: Marine Traffic
Daarmee bent u thuis ook te volgen!
Zie ook de tekst onderaan in mijn bericht Tijd nemen om te zeilen

Naschrift op 6 augustus 2012:
Tijdens onze zeilreis in 2012 ontdekten wij dat bij steeds meer kleine schepen op zee actieve AIS aan staat. Op woensdag 25 juli 2012 voeren wij de Elbe af richting Norderney. Bijna alle jachten bij ons in de buurt werden zichtbaar op het scherm:

Met z'n allen richting Norderney..

Op 26 juli hoorden wij over de marifoon een Mayday en de daarop volgende vragen over de juiste positie van het in nood zijnde schip. Met actieve AIS aan zien kustwacht en andere schepen direct waar je bent. Ook merkten we in de Duitse Bocht dat de grote scheepvaart via de AIS laat weten als je "in de weg zit". De altijd lastige oproepen naar: Sailingyacht in position..... hoeven niet meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten