zondag 29 mei 2011

Nord-Ostsee-Kanal

Een verhaal in de serie vaargebieden, een stukje uit onze lange vaarvakantie in 2010 naar de Oostzee. Enkele foto's zijn gemaakt in 2005 en 2006 tijdens vaarreizen met onze Hurley-800.


Kaart vakantie 2010

Het Nord-Ostsee-Kanal is de directe verbinding tussen Noordzee en Oostzee. Velen varen ieder jaar door dit kanaal voor een korte of lange vaarvakantie naar Denemarken, Oost Duitsland, Zweden of nog verder. Zij kennen het kanaal. Anderen denken het nog eens te gaan doen. Daarvoor dit kleine beeldverhaal.


Ontmoeting met de Prinsendam

Het kanaal is een drukke vaarroute voor de grote scheepvaart. Om dat verkeer veilig door het kanaal te loodsen zijn verkeersregels opgesteld. Ook voor ons als recreatieschippers gelden regels. Maar deze zijn niet moeilijk. Als we de regels in acht nemen is het varen door het Nord-Ostsee-Kanal prima te doen.


Kaart week 8 (Laboe-Cuxhaven)

Het kanaal is onderverdeeld in vier stukken:
Schleusenbereich Brunsbüttel, marifoon UKW 13
Strecke Brunsbüttel-Breiholz, marifoon UKW 2
Strecke Breiholz-Kiel-Holtenau, marifoon UKW 3
Schleusenbereich Kiel-Holtenau, marifoon UKW 12

Bij de sluizen kunt u via de marifoon aanwijzingen krijgen. In de twee secties luistert u naar de verkeersberichten. U hoort daarbij of er grote schepen onderweg zijn en dat laatste kan ook voor u van belang zijn.
Schepen worden naar grootte verdeeld in groepen. Groep 6 is de grootste.

Op de sluizen en langs het kanaal staan seinen. Deze seinen geven aan of schepen door kunnen varen of moeten wachten. Voor het passeren van grote schepen zijn kanaalverbredingen aangebracht. Deze "Weichen" zijn met seinen beveiligd. De meeste seinen gelden alleen voor de grote vaart. Ook de recreatievaart kan tegengehouden worden. Bijvoorbeeld als een schip van de grootste "Verkehrsgruppe" (Groep 6) door de nauwe bochten in de sectie tussen Breiholz en Kiel-Holtenau vaart. U kunt daar dus rekening houden met vertraging als u in de verkeersberichten hoort dat een schip "Verkehrsgruppe 6" onderweg is.


Bij de sluizen geldt voor u: Alleen bij 1x wit-onderbroken boven in de mast: in- of uitvaren. Alle andere seinen betekenen voor de recreatievaart: wachten!

Op het volgende Merkblatt staat alles vermeld.
Merkblatt für die Sportschifffahrt auf dem Nord-Ostsee-Kanal

De officiële site: Kiel-Canal

Het kanaal is 98 km lang en in één dag te varen. Wij doen er altijd twee dagen over, met een stop in Rendsburg. Naast de jachthavens in Rendsburg is de jachthaven in Brunsbüttel een veel gebruikte overnachtingsplaats.

De wachtplek voor de sluizen op de Elbe is de minst aangename. Hier lig je in de stroom. In Kiel-Holtenau is aan de kanaalzijde een wachtsteiger aangelegd. Een goed voorbeeld voor de andere wachtplekken?


Komende vanaf Cuxhaven moeten we voor de sluizen bij Brunsbüttel de Elbe over steken. Hier heerst druk scheepvaartverkeer.


De lamp boven in de mast bij de bakboordsluis toont wit-onderbroken: We mogen!


Het kanaal vanaf de sluis gezien. Linksonder de jachthaven in Brunsbüttel.


De grote jongens schuiven 24 uur per dag voorbij. Indrukwekkend!


Het heuvellandschap onderweg geeft een vakantiegevoel.


De mooie spoorbrug in Rendsburg met: Zweefpont


Aan het einde van de Obereidersee lig je in het centrum van Rendsburg. Supermarkten, stadscentrum en treinstation zijn om de hoek. Er zijn plannen voor verdere ontwikkeling van de kades. Dat zou het idyllische plaatje kunnen verstoren. Maar zover is het nog niet.


Op het oostelijk deel van het kanaal zijn nauwe bochten. Let op de golf naast het grote schip. Bij passage van schepen groep 6 wordt alle scheepvaart tegengehouden, ook de jachten!

Het gebruik van het kanaal is niet gratis, maar ook niet duur. Tijdens de schutting in Kiel-Holtenau moet je de paar Euro's betalen in het havenkantoor. Men wacht tot alle schepen betaald hebben alvorens de deuren weer geopend worden. Dus alle schippers in ganzemars de trappen op naar het havengebouw, altijd weer een leuk gezicht! (naschrift: vanaf 2018 gaat de betaling via betaalautomaten aan de wachtsteigers)


En Kiel heeft nog steeds wat met onderzeeboten.........

Het Nord-Ostsee-Kanal, je moet het een keer gedaan hebben!

vervolg richting oostzee zie Kiel-Ystad

1 opmerking:

  1. Mensen vergeten het wel eens, maar er zijn ook verkeersregels op het water. Meerdere zelfs. Leuk blog!

    BeantwoordenVerwijderen