dinsdag 31 mei 2011

Planning vaartocht naar Denemarken


Langs de noordkust van Sjaelland


Inleiding

Wij varen in de zomer het liefst richting Oostzee. Denemarken, Zweden of de Duitse kust, het is ons even lief. Ruim water en toch beschutting, geen eb en vloed. Nog steeds veel rustige plekjes en een mooi landschap.
Er is echter één groot nadeel, het is niet dichtbij en je moet eerst door de Duitse Bocht. Alleen schepen met weinig diepgang en een geringe kruiphoogte kunnen helemaal binnendoor naar de Elbe.

Onze tocht van 2010 is aanleiding voor het schrijven van enkele kleine stukjes over de verschillende vaargebieden. Niet voor de schippers met Oostzee-ervaring, die weten het al. Maar vooral voor diegenen die het nog eens van plan zijn. Wij willen onze ervaringen graag met u delen.


Kaart vaartocht van 2010

Via de inhoudsopgave boven deze pagina komt u bij de verschillende hoofdstukjes. In dit eerste deel iets over de planning. Hoeveel tijd zijn we kwijt?


Planning

Varen richting Oostzee betekent een stevige heen- en terugreis. Daar is tijd en goed weer voor nodig. Varen over zee betekent een zeewaardig schip en zeewaardige bemanning! Op zijn minst geschikt voor kustreizen. Onderschat de Duitse Bocht niet. Bij een stevige wind tegen stroom onstaat een hoge zee. In de mondingen van Ems, Jade, Weser of Elbe en in de zeegaten tussen de eilanden kan varen zelfs erg gevaarlijk worden. Soms komt ook dichte mist voor. Dichte mist in de druk bevaren Duitse Bocht is ook gevaarlijk. Wachten op beter weer komt dan ook regelmatig voor. Van de acht pogingen om door de Duitse Bocht te varen konden wij in de afgelopen jaren slechts twee keer direct doorvaren. Tweemaal hadden we een week vertraging en eenmaal hebben we de tocht in Norderney afgekapt.

Varen door de Duitse Bocht betekent tijd reserveren voor oponthoud bij slecht weer.


Windkracht 7: Wachten op Borkum 2008

Wij varen het liefst in dagtochten, 6 tot 12 uur per dag. Dat betekent in 7 dagen vanuit Ketelhaven naar Kiel. Natuurlijk kan met voldoende bemanning non-stop door gevaren worden. Dat levert dagen winst op. Of het schip met vrienden snel naar Kiel varen om daarna met de vrouw te gaan toeren. Prima als het je ligt. Wij varen wel eens door van Lauwersoog naar Cuxhaven. Dat betekent een nacht doorvaren. De bemanning moet dat aankunnen. Ik heb daarna gelijk een rustdag nodig..... Norderney is de ideale tussenstop. Zo ideaal dat de haven in het seizoen vaak overvol is. Wij kiezen toch altijd voor Lauwersoog-Norderney-Cuxhaven. Bij goed weer slaan we Norderney over. Bij tegenvallend weer is Norderney ook via het wad te bereiken, vanuit Delfzijl of Borkum. Maar het stuk Norderney-Cuxhaven blijft!


's Nachts door? Duitse Bocht 2006

Voor een vakantie naar de Oostzee plannen wij minimaal vier weken varen met één week reserve. Wij gaan alleen als we echt vijf weken weg kunnen zijn. Van de vier weken gebruiken we dus twee weken voor de heen- en terugreis. De week reserve blijft altijd voor de terugreis behouden. Veel vertraging op de heenreis betekent dus kortere tijd op de Oostzee. Op de terugreis wachten we bij slecht weer bij voorkeur in Kiel. In Kiel is altijd wat te doen. Blijven kijken naar de weerberichten en op tijd door het Nord-Ostsee-Kanal om de volgende dag in Cuxhaven het zeegat te kiezen. Wachten in Rendsburg kan ook, maar is iets minder leuk. Wachten in Cuxhaven proberen we te voorkomen.


German Sailing Grand Prix, Kiel 2006

Maar wie heeft vijf weken vakantie? Ik krijg nu maximaal vier weken achtereen. Dat is voor ons te kort voor een vaarvakantie naar de Oostzee.
Voor een volgende keer ga ik de tocht opsplitsen. Ik breng de boot eerst naar de Oostzee en keer per trein terug. In de vakantie varen we lekker ontspannen en komen bij goed weer met de boot terug. Bij slecht weer laten de boot liggen en haal ik hem later op. Dat kost mij natuurlijk extra vakantieweken. Dat moet ik er dan maar voor over hebben.

En in 2010?
In 2010 heb ik gebruik kunnen maken van opgespaarde tijd (levensloopregeling). In totaal drie maanden tijd. Dat is pas ontspannen varen! Wij kunnen het iedereen aanraden. Maar als je het eenmaal gedaan hebt.......


Navigatie, kaarten en en pilots

Wij maken gebruik van de volgende kaarten:

Duitse Bocht: BSH
Oostzee: NV-Verlag
De kaarten van NV-Verlag worden met CD en pilot geleverd. NV-Verlag levert ook de CD's voor de Duitse bocht. Via een update-service blijft de digitale kaart actueel.

Zie actueler bericht: De nieuwe NV Verlag zeekaarten 2015

Voor actuele tonnenposities voor onze GPS maakten wij tot 2013 gebruik van de site van Filo. Vanaf 2013 heeft Nautin dit overgenomen. U kunt u als donateur opgeven en de tonnenposities downloaden op Nautin

Goede weerberichten voor de Noordzee en Oostzee ontvangen wij in het hele gebied op onze Nasa Clipper 147.3 kHz, Navtex zender Pinneberg.


Wat volgt

Ik ga negen stukjes schrijven. Niet in de vorm van een logboek, maar over wetenswaardigheden waarvan ik hoop dat u er wat aan hebt.

Deel 2. Lauwersoog-Kiel, door de Duitse Bocht
Deel 3. Kiel-Ystad
Deel 4. Ystad-Snekkersten, in de Öresund
Deel 5. Snekkersten-Odden Havn, Isefjord en Roskildefjord
Deel 6. Odden Havn-Nysted, door Grote Belt en Guldborgsund
Deel 7. Nysted-Kiel, rond de Lübecker Bucht
Deel 8. Kiel-Cuxhaven, door het Nord-Ostsee-Kanal
Deel 9. Cuxhaven-Delfzijl, door het Ems-Jade-Kanal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten