zondag 15 april 2012

Zeekaarten kopen: vakantievoorpret

Deel 1 van de serie vakantie 2012

Het is half april, maar het weer nodigt nog niet uit om het water op te gaan. Genoeg tijd dus om de vakantie verder voor te bereiden. We gaan weer richting Oostzee. Dat betekent altijd actuele kaarten kopen van de Noordzeekust. En aangezien ik de oude kaarten van de Oostzee na onze vakantie in 2010 heb verkocht zijn ook voor dit gebied nieuwe sets noodzakelijk.

Wat schaffen we aan? Ik ga niet op pad zonder papieren kaart. Voor vreemde kusten is ook een pilot zinvol, met op zijn minst goede haveninformatie. Voor de Noordzeekust wil ik stroomatlassen aan boord hebben en getijdetafels. En voor de aanwezige notebook ook de digitale kaarten.

De Noordzeekust

Uiteraard ontbreekt de Nederlandse kaartenset 8012 (Waddenzee Oost) niet. Daarmee kom je al tot op Norderney. Voor een tocht naar de Elbe maak ik gebruik van de kaarten van de Duitse BSH, de sets 3014 en 3015.
De stroomatlas voor het Nederlandse deel is van de onze eigen hydrografische dienst, BSH maakt de atlas voor het Duitse deel.


De BSH levert ook een klein getijdeboekje, voor elke haven staan er afzonderlijke tabellen in, reuze handig! Beter dan de tabellen in de ANWB Wateralmanak (deel 2). Daar moet je voor de Nederlandse havens rekenen t.o.v. de getijden in Harlingen of Hoek van Holland.

Ik heb de papieren BSH kaarten gekocht bij Datema Amsterdam. Zij hebben nu ook een goed functionerende internetwinkel. De digitale kaarten zijn geleverd door de firma Stentec. Ik gebruik ze in hun WinGPS4 programma.



De Oostzee

De Duitse NV Verlag maakt het ons gemakkelijk. Deze firma levert de papieren kaart, een uitvoerige havenpilot (duitstalig) en de digitale kaart in één set. Daarbij is ook nog eens te kiezen uit combikoffers met daarin vier sets van verschillende gebieden. Daarmee ben je meestal in één keer klaar.


Nu nog de GPS laden met de laatste tonnenposities via Nautin en we kunnen. Athans, ........ als het schip klaar is en daar hebben we zeker nog een paar mooie weekeinden voor nodig.........

Zie ook mijn pagina:

Planning vaartocht naar Denemarken

Actueler bericht: De nieuwe NV-Verlag zeekaarten 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten