donderdag 9 mei 2013

Tijd nemen om te zeilen

Zeilen is ontspannend. Zeilen is ook sport. Zo hard mogelijk over het wateroppervlak gaan met alleen de wind als motor. Fantastisch om te doen en mooi om te zien. Wij laten het hard zeilen over aan de (jongere) sportievelingen. Zelf houden we houden echter nog steeds van alleen het geluid van wind en water. Maar hoe vaak onderbreken we die heerlijke sfeer met motorgeluid? Te vaak! Moeten we ergens snel naartoe? Moeten we beslist die geplande haven bereiken? Het lijkt er soms wel op. Zelfs bij heerlijk zeilweer motoren zeiljachten heen en weer. Waarvoor hebben we dan zeilen op onze boten?

In de eerste twee weken van mei hadden wij een mooie gelegenheid om onze "nieuwe" Neeltje te testen. Eerst dachten wij aan een tocht richting Vlieland. Het was echter nog koud en er stond een flinke noorderwind. Twee dagen met motor bij tegen de golf in? Nee dus. We zochten de kachel thuis weer op en besloten om de voor 1 mei voorspelde oostenwind af te wachten. Tijd nemen om te zeilen!


Prachtig zeilweer op 1 mei.
 Aan de horizon komt Enkhuizen in zicht.

Zo konden we met een heerlijk briesje het Ketelmeer afglijden. Rond het middaguur hield de wind er tijdelijk mee op om later weer aan te trekken tot 5 Bft uit een noordelijke richting. Bij het binnenvaren van een smalle box in Enkhuizen zette een extra windvlaag de boot tegen de meerpaal. Het eerste schaafplekje op de railing was een feit. Mooi, daar hoefden we ons ook geen zorgen meer om te maken.

De volgende dag was de wind bij vertrek uit Enkhuizen nog steeds noordoost 5. Tegen de steile golf in moest de motor het werk doen. Wij kozen die dag voor Medemblik. Boven Andijk kon met halve wind goed gezeild worden. Door de steile golf hebben we de motor in zijn werk bij laten staan om voldoende druk op het roer te houden, een nadeel van onze zware motorsailer.


Rust in de Westerhaven in Medemblik.
Na een koud voorjaar nog kale bomen in mei!

Voor 3 mei werd windstilte voorspeld. Een heerlijke dag om te gaan fietsen. Gelukkig steeg de temperatuur naar normale waarden en daarmee steeg ook de stemming aan boord! Ook op 4 mei bleven we nog in de haven. Buiten waaide een ZW 5-6 Bft. Op 5 mei was de wind weer wat gaan liggen en wij konden met een zacht zuidelijk briesje naar Den Oever. Vlak voor de havenmond draaide de wind naar NW, maar wij waren binnen.


Op 5 mei koers noord over een bijna leeg IJsselmeer.


Bij het nog gele riet in de Marina Den Oever.
Achter het havengebouw is de sluis naar de Waddenzee zichtbaar.

Voor de volgende dag was NO3 voorspeld. Wij kozen voor Stavoren. Tot elf uur was de wind zwak, maar niets is zo heerlijk als een ochtend op het stille water! Bij een zwakke wind moeten we wel rekening houden met een behoorlijke drift. We maten 15 graden verschil tussen GPS en kompas. Stavoren was daardoor nog niet bezeild. Maar we hadden de hele dag de tijd. In de middag draaide de wind naar NW3 en Neeltje accelereerde richting Friese kust.


Nog steeds mooi zeilweer op 6 mei tussen Den Oever en Stavoren.

De dinsdag werd een teleurstelling voor wat betreft de wind. Tot na het middaguur nauwelijks wind. De radio voorspelde onweer en we besloten om toch de motor maar bij te zetten. Dat onweer bleef uit, maar vlak voor Urk kregen we tegenwind tot 6 Bft. Wij legden aan in Urk.


De eerste regen in de avond van 7 mei op Urk.

De woensdag gaf wederom een prachtige zeiltocht. Met een zuidelijke wind 3-4 Bft konden we terug naar Ketelhaven. Een passend slot van 8 dagen tijd nemen om te zeilen.

Om de AIS te testen heb ik deze een dag aan laten staan. Op de site van Marinetraffic was de afgelegde route te zien. Wel globaal, want de kaart toont alleen enkele punten die met een rechte lijn verbonden zijn. (We zijn echt niet door het IJsseloog gevaren en het beweegbare deel van de Ketelbrug ligt vlakbij de zuidelijke oever....)


Van de site Marinetraffic: AIS ontvangst van het eigen schip.

Op Marinetraffic.com kunt u uw eigen schip ook volgen, mits voorzien van een actieve AIS.  (Naschrift 5 april 2014: Sinds dit jaar is het direct mogelijk om de gegevens van alle schepen te zien, ook de laatst ontvangen positie van schepen die niet actueel uitzenden)


De pagina Neeltje met de laatst ontvangen gegevens.


Zie ook mijn pagina AIS.

Alle afbeeldingen zijn groter te zien door deze aan te klikken.

Met een groet, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten