zondag 1 juni 2014

Zeilt dat nog een beetje?

Het is maar hoe je het bekijkt.....

De ochtend van Hemelvaartsdag 2014, een wolkenband met regen lag over midden Nederland. Zo ongeveer van Ketelhaven naar Medemblik, precies op de lijn van de vaartocht die wij in gedachten hadden. Er was een oostelijke wind voorspeld en twee dagen later wind uit het noordwesten. We wilden wel naar Medemblik en we namen die regenband maar voor lief.
Het regende behoorlijk. Tot de Ketelbrug maar even op de motor. Achter een warm bakkie in de kajuit met de ruitenwissers aan. Dat hadden we anders voorgesteld. Maar na de passage van de brug (10:20 uur) werd het wat droger. In de luwte van hoger wal werden de zeilen gezet en binnen korte tijd gleden we langs Urk. Wind oost 5 Bft met uitschieters naar 6. Eigenlijk wilden we op koers 310 gaan varen, maar dat was net te veel voor de wind. Op 330 ging het beter.

de roerganger doet haar best ....

.... met dit als resultaat

Om 12 ton staal met relatief weinig zeil door het water te duwen is veel kracht nodig. Als er maar wind genoeg is wil de boot wel. De theoretische bootsnelheid van ons scheepje is 7,1 knopen. Dat is met 5 Bft halve wind goed te halen. Ooit haalden we langs hoger wal 7,9 knopen. We gaan nog een keer op jacht naar de 8, maar nu even niet. Met een ruime 6 op het log waren we heel tevreden. Niets voor een groot scherp jacht, maar heerlijk voor onze zware motorsailer.

Door de 20 graden hogere koers kwamen we wel te noordelijk van Medemblik uit. Even heb ik geprobeerd om helemaal voor de wind te varen, maar de korte steile golven lieten ons alle kusten van het IJsselmeer zien. Dan maar een korte slag richting Andijk met het zeil over stuurboord. En zelfs met dat uurtje extra waren we om half vier binnen. Ongekend!

Westerhaven Medemblik, 's avonds klaart het op.

Op de terugweg hadden we eerst een heerlijk noordelijk windje 3 Bft. Met grootzeil en Bolle Jan liepen we bij halve wind 3-4 knopen. Best lekker voor een rustige tochtje terug, maar zoals zo vaak zakte de wind rond elf weer in om een aantal uren later, onder invloed van zeewind, weer aan te trekken. En tijdens de luwte komen ze weer, de "IJsselmeervliegen" (zie ook het vorige verhaal). Daarom tot Urk gemotorzeild en wat later op het Ketelmeer weer volop onder zeil genoten van het heerlijke weer.
Het zeilt dus zeker wel, maar alleen met voldoende wind. Bij weinig wind laten we het snel zeilen nog maar even over aan de met een spinnaker uitgeruste jachten. Neeltje blijft tenslotte een motorsailer..

Heerlijke ochtendstilte op het water.